Ugron Gábor jachtja, a Rabonbán nyerte a Balaton kék-szalagját
A Hungária Yacht Club versenye
BALATONFÜRED, júl. 28.
(A Budapesti Hirlap tudósítójának telefonjelentése.) Valamennyi számottevő vitorlás, a keszthelyi jachtsport „vikingjei”, a földvári és lellei ifjú versenyző-nemzedék, a siófoki griffmadarasok, a Hungária Yacht Club és a többi más jachtegyesület válogatott legénysége ott volt pénteken reggel Balatonfüreden, a Hungária Yacht Club nagy versenyén, a 78 mérföldes versenynek a startjánál.
Hajnali három órakor a fölkelő nap első sugarai izgatottan siető vízinépet ragyogtak be. Szereltek, vizsgálgatták a duzzadó vitorlásokat. A rendezőség, Kemény Győző dr. ügyvezető-elnökkel az élen az utolsó utasításokat osztogatta. Mindenkiről gondoskodtak. A nagy csomag elemózsia mellé mindenki vészfáklyát kapott. Aki ezt meggyujtja, kiesik a versenyből. A parton végig éjjel-nappal motorosok álltak készenlétben. Baj nem történhetett. József királyi herceg és Andrássy Géza gróf külön motoroson kísérték a mezőnyt egy ideig. A kísérő mellett helyet kaptak a fotóriporterek is, akik a versenyzők felé szegezett gépeiket úgy kattogtatták, mint a gépfegyvereket.
A startgép lehullt, a huszonegy hajó, amely eddig ideges nyugtalansággal cikkázott, nekilendült Alsóörs felé. A kitünő dél-nyugati szélben a kis 22-es jollek álltak az élre. Az őrsi forduló után azonban megváltozott a helyzet. A mindinkább erősödő szélben a nagy hajók egyre jobban feljöttek, de a tihanyi révtől az állandóan változó kedvezőtlen szelet csak a legnagyobb erőfeszítéssel, „kreucolva” tudták parirozni. Az ég közben beborult. Haragos sárga-szürke volt a Balaton vize, de a távolban, ahol a nap sugarai előbukkantak, smaragdzöld színben csillámlott. Ennek a csodás, ezerszín víznek a tetején repültek a hajók, fehér, kis cukorsüvegek a tajtékzó hullámtarajokon. Megeredt az eső s nagy, meleg cseppekben paskolta a vitorlákat. A versenyzők ezt is tűrték s jókedvűen haladtak előre. Mindennel el voltak látva. A kísérő motoros ide-oda cikkázva adagolta az ennivalót. Sőt arról is gondoskodott, hogy időnként jéggel hűsítsék a verseny izgalmait.
Kedélyes volt az út, különösen a kísérő hajón, ahol szintén folyt a versenyzés: ki tud többet enni. Buzgó igyekezettel ettek Füredtől Keszthelyig.
A vidám adomákat csak a délutáni szélcsendben és a keszthelyi hínárregetegben váltották föl haragos kiáltások. Ekkor már kilométerekre szétnyult a mezőny és csodás látványt nyujtottak a tovaúszó fehér vitorlák, a háttérben a tihanyi és badacsonyi hegyek egy-egy őrtálló púpjával. Mindenki némán figyelt s csak néha-néha törte meg a csendet egy csodálkozó felkiáltás.
– Nem tudom, mi szebb, a versenyző vitorláshajók, vagy a keret, a természet, – mondotta Ilovszky János, a Baross Szövetség elnöke, a fürdőügyi bizottság lelkes tagja, aki megmutatta, hogy nemcsak szóval harcosa a balatoni propagandának, hanem tettel is. Hogy példát mutasson a fiataloknak, versenyen kívül starthoz áll „Csobogó” nevű uszonyos túrahajójával és korát meghazudtoló frissességgel és energiával végigküzdötte a versenyt.
Példája valóban lelkesített, a fiatalok nem riadtak vissza az időjárás viszontagságaitól, s csupán Schimert Gusztáv adta fel a versenyt, de ő is hajójának „Lehetetlen”-nek kormánytörése miatt.
A keszthelyi kikötő előtt úszóbüffé várta az érkezőket. Elsőnek vitéz Sebők Sándor Glória nevű hajója érkezett be, fél 4 óra tájban, közvetlenül mögötte pedig Ugron Gábor Rabobánja vitorlázott. A kisebb hajók messze elmaradtak.
A kísérőhajó itt másfél órán mézte a mezőnyt, s közben az úszóbüffé vendégszerető kapitánya sorra kínálta a hajó utasait. A frissítő azonban senkinek sem kellett, viszont az ujságokat mohón elkapkodták. Mi van Bécsben? – volt az első kérdése mindenkinek. Öt óra tájban szélcsend állott be és az egész mezőny közel három óra hosszat vesztegelt. Háromnegyed nyolc óra volt, mire az elakadt 22-es jollék Keszthelyre értek. A keszthelyi fiatalság nagy örömmel látta az első között Betyár nevű hajóját. Ennek örömére nagyot ittak a jó badacsonyiból. Visszafelé már jobban kedvezett a szél, s ez az éjszakai utazás felejthetetlen lesz minden résztvevőnek. Alig bukott le a nap, a felkelő telihold vörös korongja tünt elő, mintegy lávával borított tűzhágyó csúcsa.
Amint így néztem a vitorlásokat, úgy véltem, hogy a vitorlássport könnyen megszolgált élvezet, amikor azonban másnap, egyik versenyző hamiskásan mosolyogva felbiztatott, hogy magam vezessek, hamarosan más lett a véleményem. A szél hirtelen nekirugaszkodott a vitorláknak, a kötelet a tenyerem bőrével együtt rántotta ki a kezemből és az átcsapó rud a kalapomat is fürödni küldte. Arról nem is szólva, hogy a „schwertet” szégyenszemre megmozdítani sem birtam.
Keszthelyt elhagyva, a küzdelembe a szerencse is beleszólt. A Glória hinárba futott és az egyik benneülőnek víz alá bukva kellett megtisztítani a kormányt az indáktól. Igy azután a Rabobán, a kedvező széllel mind sebesebben haladt egyedül a tihanyi moló pislákoló vörös széllámpájához. Nagy egérutat nyerve, éjfel után három perccel futott be elsőnek Ugron Gábor hajója a célba, ahol a Glória követte. Az egyik favorit, a Sólyom, Heinrich Tiborral a tihanyi foknál zátonyra szaladt. Jó hogy kéznél volt a fáklya, s a segítő motorosok pillanatok alatt ott termettek és két órakor kivontatták az elakadt hajót. Később ismét elült a szél és az elmaradt kisebb hajók csak hajnalban, s kora reggel értek a célba.
– ff –
A verseny végeredménye:
- Rabonbán (vezette Ugron Gábor), beérkezett 12 óra 3 perckor.
- Gloria (Reményi Schneller Lajos), beérkezett 12 óra 34 perckor.
- Kincsem II. (Kovács Béla) beérkezett 12 ó. 51p.
- Betyár (Keszthelyi Yacht Club) beérkezett 1 ó. 22 p.
- Emese (Schuler István) beérkezett 1 ó. 30 p.
- Eretnek beérkezett 1 ó. 30 p.
- Meteor (Hankóczy Jenő) beérkezett 1 ó. 43 p.
- Pillangó (MAC) beérkezett 2 ó. 17 p.
- Nemere (Berzsenyi Zoltán) beérkezett 2 ó. 26 p.
- Kari (Káldy Ferenc) beérkezett 2 ó. 27 p.
- Lucifer (Krayer-Kraus Adolf) beérkezett 2 ó. 28 p.
- Sirocco (Grófcsik János) beérkezett 2 ó. 29 p.
- Zsazsa (Izsák Olivér) beérkezett 2 ó. 38 p.
- Karakán (Kiss Miklós) beérkezett 2 ó. 40 p.
- Nyil (Jalosoviczky Lajos) 4 ó. 10 p.
- Sinbad (Antal Miklós dr.) beérkezett 4 ó. 12 p.
- Kócsag (Ilovszky János) beérkezett 7 órakor.
A verseny résztvevői, valamint igen sok más vitorlás vasárnap délelőtt fél 12 órakor felvonulást rendez Tihanyban. A díjakat Auguszta királyi hercegasszony osztja ki.”
(Budapesti Hírlap – 54. évfolyam, 170. szám – 1934. julius 29. – 18. oldal)
A rovatot a
támogatja.