Az egyik legszebb balatoni sportról, hobbyról, kikapcsolódási lehetőségről, a vitorlázásról jelent meg egy hosszabb cikk ezzel a címmel a napokban aFüzet című online magazinban. Mátrai Gabriella írásából egy részletet mi is közreadunk alább.
Attól a szótól, hogy Balaton, még annak a szíve is egy kicsit ujjongani kezd, aki talán sohasem járt a tónál. A szépséges, változatos és szeszélyes időjárású Balatonra sokféleképpen gondolhatunk; eszünkbe juthat róla a pihenés, a feltöltődés, a nyári szabadság, a hegyek, a jellegzetes borok, a homokos strandok, a nád és a buzogány, a hattyúk, a méteres hullámok, a Badacsony jellegzetes formája, Siófok pezsgése, a tihanyi Apátság csodálatos panorámája, a kedves vízparti települések, az egyedi arculatú Balaton-parti városok, és még sorolhatnám a végtelenségig, mi mindent ad ez az egyetlen szó.
A Balaton egyik legjellegzetesebb látványa a rajta úszó vitorláshajók fehér és színes foltjai. A hajók szépsége, a belőlük áradó nyugalom meseszerű. Sokan elérhetetlen álomként gondolnak arra, hogy valaha is kipróbálhassák a vitorlázást. Pedig korántsem annyira távoli a valóság, mint amilyennek tűnik. Elérhető és finanszírozható sport ez is, hasonlóan egyéb, nem tömegsport tevékenységekhez. A hajók bekerülési ára az autókhoz hasonlóan néhány százezer forinttól a csillagos égig mehet, tehát a választék széles, de jól kell tudni választani! Itt is érdemes először kicsiben kezdeni.

MTI Fotó: Bodnár Boglárka
Tény, hogy a vitorlázás nem olcsó mulatság, de tévedés lenne azt hinni, hogy csak a kőgazdagok sportja. Az a kép, amikor a lenyugvó nap fényeiben megcsillanó pezsgőspoháron visszatükröződnek az északi oldal hegyvonulatai, miközben a ringó hajón nyújtózik egyet a szépséges fotómodellszerű utas, nos, ez csak egy illúzió. Ez csak az erre a célra beállított reklámkiadványok party-fotóin van így, a valóság egészen más. Én nem vagyok vitorlázó, de a családon belül mindenki más az. Saját vízi ismereteim a víz szeretetében és egy kéthetes vitorlásképzés minimális gyakorlattal bíró ismereteiben kimerülnek, ám az a tény, hogy négy vitorlázó életébe láthatok bele, lehetőséget ad arra, hogy most együtt bekukkantsunk a színfalak, azaz, a ma már nem is vászonból készült vitorla mögé. A mai vitorlák ugyanis műanyag-carbon keverékből vannak.
A Balatonon kívül, Magyarországon a Velencei-tavon és a Fertő –tavon van még intenzív vitorlás-élet, ill. vitorlázni lehet még az Orfű-i és Mály-i tónál.
A Balaton fő vitorlásközpontjai többnyire a Keleti –medencében vannak. A vitorlásélet fellegvára Balatonfüred, ezt még az is tudja, akinek nincs köze a sporthoz. Saját személyes tapasztalatom az, hogy amikor a ’90–es évek legelején Füreden jártam gyerekkorom után először, akkor ott már komoly kikötő- fejlesztések voltak, és a koncepció ma is hasonló: a víz uralja a várost és nem fordítva.
Füred mellett Balatonkenesét és Földvárt, illetve Siófokot említhetném még, ahol jelentősebb vitorlásélet zajlik. A Nyugati–medence néhai nagy vitorlásközpontja és a „Balaton fővárosa”, azaz Keszthely, a festői szépségű város is kapaszkodik fel oda, ahol már rég lennie kéne (de ez egy másik írás témája lenne).

A Fifty-Fifty nevû kéttestű hajó és a Festipay katamarán Révfülöp közelében. MTI Fotó: Szántó Áron
Magyarországon a vitorlázás két irányt képvisel, létezik a versenyvitorlázás és a kedvtelési célú vitorlázás.
A túravitorlázás a szabadidő eltöltésének egy nagyon kellemes módja, a víz-természetközeliség a vonzereje. A cél a vízen eltöltött idő hobbi szinten, családi, baráti társaság keretében. A kedvtelési célú, azaz hobbivitorlázás teszi ki a balatoni vitorlázás 95-97%-át.
A sportcélú vitorlázás két ágra bontható: a pályaversenyzésre és a hosszútávú tókerülő versenyekre.
A vitorlázás olimpiai sportág, több hajóosztály is képviselteti magát benne. Magyarország is folyamatosan jelen van a versenyzői ágon. A leendő versenyzők a vitorlázást általában gyerekkorban kezdik, az Optimist hajóosztályban (ld. utánpótlás képek). Optimist versenyeket országos, európai és világbajnoksági szinten is rendeznek. A magyarországi Optimist versenyek általában 3-4 napig tartanak, napi 3-4 futammal.
Keszthelyen két vitorlásklub is foglalkozik utánpótlás-képzéssel. A Yacht Kikötő elmúlt években végrehajtott számtalan fejlesztése nyomán az utánpótlás sportegyesülete például idén négy fiatalt küld országos bajnokságra. Jövőre pedig már heten indulnak majd az ifjúsági szinten.
A gyermek- és ifjúsági versenyzés a kis svertes (tőkesúly nélküli hajó) Jollékkal komoly fizikai sport, hiszen a versenyzők a saját testsúlyukkal és fizikumukkal egyensúlyozzák ki a hajót, a nagy versenyeken napokon át tartó erőpróbával.
A jövő szempontjából rendkívül fontos az utánpótlás képzése. Hasonlóan más versenysporthoz, annak érdekében, hogy valaki felnőttként komoly tapasztalatokkal bíró vitorlázó legyen, már gyerekkorban illik a vitorlázást elkezdeni. Így a gyerekek sem unatkoznak év közben, amint megfelelő az időjárás, heti több alkalommal a vízen gyakorolnak. A téli időszakban heti két szárazföldi, tornatermi edzés van az elméleti oktatásokon kívül. A keszthelyi Yacht Kikötő évek óta egyre nagyobb népszerűségnek örvendő gyermek vitorlástáboraiban a helyek már késő tavasszal betelnek. Ezek a nyári oktatások pedig kiváló alkalmat és lehetőséget jelentenek azoknak a gyerekeknek az érvényesülésre, akik komolyan érdeklődnek a sport iránt.
Az utóbbi években került Keszthelyre két óriásméretű, komoly, hosszútávú tókerülésre alkalmas hajó, a 6x KÉK SZALAG-győztes egytestű LISA, ill. a svájci gazdáktól érkezett high-tech Extreme 40-es versenykatamarán.

Egy gyönyörű hölgy: Lisa. Fotó: Jakab Péter
Európa leghosszabb tókerülő versenye, a KÉK SZALAG, ahol a 169 km-es távot legfeljebb 48 óra alatt illik megtenni. Ebben az évben július elején rendezték meg a 49. KÉK SZALAG versenyt, melyet immáron 13. alkalommal Litkey Farkas nyert. Litkey Farkas a kevés számú hazai profik egyike, azaz olyan vitorlázó, aki csak a vitorlázásból él. A másik profi csapat a szintén sokszoros KÉK SZALAG győztes Fifty-fifty, melyet jó ideig a keszthelyi kikötőben is megcsodálhattunk, hiszen évekig itt volt a kikötési állomáshelyük. A Fifty-fifty az egyetlen kéttestű hajó, mely 7 óra 14 perces tókerülési idejével felállította az eddigi abszolút tókerülő rekordot.
Mint érintett keszthelyi szurkoló, nem hagyhatom ki, hogy a téma kapcsán megemlítsem: a 2017-es versenyszezonban a keszthelyi versenyhajók nagyméretű reménysége, a LISA második alkalommal került az egytestű hajók versenyében dobogós helyre és második alkalommal hozta el a Litkey Farkas édesapja emlékére létrehozott vándorkupát. Az Extreme 40 –es katamarán 2017-ben indult először a KÉK SZALAGON és az 526 induló hajóból összetettben a nagyon előkelő 10. helyet nyerte el.
Aki további részletekre és még több gyönyörű képre is kíváncsi, ITT megtalálja a teljes írást.




