A 10. és a 20. kilométer közötti szakasz a legveszélyesebb az M7-esen. Az elmúlt öt évben ott volt a legtöbb baleset, összesen 29. De a fonyódi és siófoki lehajtók is nagyon veszélyesek.
Az Esri Magyarország vitte térképre, hol történt a legtöbb baleset az M7-es sztrádán és a 7-es úton a nyári időszakban. Különböző rétegekre lebontva lehet náluk böngészni, hogy az adott szakaszokon milyen jellegű balesetek történtek.
A 2011 és 2014 közötti nyári időszakban összesen 428 különböző baleset történt az M7-esen és a 7-esen. Ezek az események összesen 689 személyi sérüléssel jártak, és 801 jármű tört össze. A balesetekben 19-en haltak meg. (Az adatok mindkét irányra vonatkoznak.)
A 7-es út veszélyeztetett részei szinte minden esetben a nagyobb, vagy forgalmasabb településeken keresztül haladó szakaszok. A közúti forgalom erősödésével, az elágazások és kereszteződések számának növekedésével magyarázható, hogy miért gyakoribbak ezekben a zónákban a balesetek.
Ugyanezeken a szakaszokon az autópályák az átlaghoz képest biztonságosabbak, hiszen a települések mindennapos forgalmától jól elválasztva, zavartalanul haladhat rajtuk a forgalom. Ez alól kivételt képeznek a fel- és lehajtókat tartalmazó 10 km-es szakaszok, ezeken a balesetek száma az előző és a következő szakaszhoz képest láthatóan kiugrik. A jelenség Fonyód és Siófok területén is kiválóan látható az alábbi ábrán.
A pályaelhagyásra visszavezethető balesetek jellemzően az autópályán történnek, hiszen ez a baleseti ok egyértelműen a párhuzamosan egy irányba tartó sávokban haladó forgalom esetén jelentkezik súlyosabb kockázati tényezőként, írja elemzésében az Esri. Ez főleg a Székesfehérvártól délre futó szakasznak a jellemző balesete.
Balesetek okai
A KSH adatai alapján számos okra vezethetőek vissza a balesetek, a legjellemzőbbeket a térkép különböző rétegein ábrázoltuk:
- Elalvás vezetés közben
- Követési távolság be nem tartása
- Utoléréses ütközés két vagy több résztvevővel, az egyik megállt
- Pályaelhagyás járművel egyenes úton, menetirány szerinti jobb oldalon
- Utoléréses ütközés két vagy több mozgásban lévő résztvevővel
A teljes elemzést itt lehet elolvasni, az Esri Magyarország sztrádaelemző alkalmazásával itt lehet „játszani”, míg az elemzésre először az index.hu talált rá.