Kedvelt külföldi városokban mindennapos látványnak számít, Keszthely még mindig csak barátkozik a riksa taxi jelenségével.
Noha Budapesten a turisztikailag vonzó helyeken és utcákban (főleg a romkocsmák negyedében) teljesen hétköznapi dolog riksát látni, neadjisten taxizni is vele (természetesen turisztikailag vonzó időjárás esetén), a magyar vidék eddig nemigen találkozott ezzel a járművel. Az utóbbi években két helyen mégis belefuthattunk e mókás közlekedési eszközökbe: nyaranta Zamárdiban a Balaton Soundon (a nyári zenei fesztiválra a budapesti riksások teszik át időszakosan a drosztjukat – a szerk.), valamint 2011 óta kisebb megszakításokkal Keszthelyen is.
A bringás riksás
A keszthelyi Takács Jenő régi motorosnak számít, ami a kerékpározást vagy a tekerést illeti. A ’90-es évek közepétől fogva jóformán a pedálok körül forog az élete. Hosszú éveken át lelkesen hordta hol esős, hol hűvös, hol hűvös-esős hajnalokon biciklin az újságot, dolgozott kerékpárboltban, egy szerencsés időszakában pedig a keszthelyi gokartpályán is kipróbálhatta magát szerelőként (Ja, igen, a másik nagy szerelme, a Forma-1. A pedálok ott is megvannak. – a szerk.), és mindemellett még a versenybringázás is a szenvedélye volt. Néhány évvel ezelőttig. „Budapesten láttam először ezeket a riksákat, amik nagyon megtetszettek, és akkor azt mondtam, én is szeretnék egy ilyet, jó volna Keszthelyen is riksázni” – emlékezik vissza az indulásra.
Az elején és most
De hogy az álmoknál a valóság néha nehezebb, jól mutatja, hogy a hétköznapok olykor keményebben bánnak a vágyakkal. „Bár viszonylag jelképes összeget kellett fizetnem a keszthelyi drosztomért az önkormányzatnak, a vállalkozásomat terhelő egyéb járulékok miatt sajnos nem érte meg riksázni úgy, hogy a bringataxit is még béreltem” – mondja Jenő, aki a kezdeti nehézségek ellenére sem adta fel az álmát, hogy a városban riksázhasson.
De aztán tavaly végre egyenesbe került a riksa sorsa, hiszen a mindig mosolygó kerékpáros 2014 áprilisában meg tudta vásárolni a járművet. „Most ez év júliusáig rendben vannak az engedélyek, már csak a jó időt várom, és márciustól újra megtalálható leszek a megszokott helyemen, a keszthelyi főtér és a Széchenyi utca sarkán” – meséli boldogan Keszthely és a Balaton egyetlen riksa taxisa.
Ahova a taxi visz
Korábban egy utazás általában 1 órás volt, de ma már kisebb távokra és előre megbeszélt útvonalakra is igénybe vehető a puttonyos bicikli. „Leginkább a helyi nevezetességeket szoktam bemutatni az utasaimnak, a kastélytól a sétálóutcán át a Balaton-partig, merthogy természetesen élő idegenvezetés is beletartozik a fuvardíjba” – mondja Jenő. „Bár volt, amikor valakit a főtérről a Bercsényi úti autóbuszmegállóba kellett elvinnem, szóval klasszikus taxiként is működöm, ha arra van szükség” – teszi hozzá. Főleg turisták veszik igénybe a különleges szállítóeszközt, de akadtak keszthelyiek is, akik kipróbálták a riksázást. „Miután kiszálltak a taxiból, azt mondták az utasaim, hogy turistának érezték magukat a saját városukban, és ez jó élmény volt” – idéz fel egy történetet Takács Jenő.
Na, de a riksa, az vajon mi?
A hintósebességű, azaz 5-10 km/h-val „hasító” környezetbarát jármű amúgy csaknem 190 kg-t nyom, így előfordul, hogy az utasokkal (és természetesen önmagával) együtt Jenőnek mintegy 400-450 kg-t kell megmozgatnia. A régi bringás múlt és a rengeteg tekerés mellett néha besegít a munkába egy elektromos rásegítő is. „Keszthelyen mindenütt szeretettel fogadják a kis fehér taxit, vagy a „Bálnát”, ahogyan én hívom. A kastélyparkba is be szabad hajtanom, de az új kerékpárút elkészültével kijelölt útvonal vezet majd a Balaton-partig, ami azért nagy könnyebbség lesz” – mondja Jenő.
Máshol már megszokott
„Spanyolországban láttam olyan felvételt is, hogy a Bakacs utcánál is szűkebb utcákba is bementek riksával” – hoz egy külföldi példát a keszthelyi riksa taxis e jármű külföldi elfogadottságára és népszerűségére. De nem csak Spanyolországban találkozhatunk ezzel a kedvesen fura szállítóeszközzel. Például Közép-Európa harmadik legnagyobb tava, a Boden-tó (Bodensee) körül számtalan riksa hozza-viszi a kirándulókat (ahogyan az az alábbi videón is látszik).
Noha méretileg a Bodensee csak a Balaton és a Genfi-tó után következik a térségünkben, a tó marketingje lényegesen előrébb tart a Balatonénál. Talán ezért is.
Riksázni is engedd és mást is
Az ilyen helyi apró innovációk, a külföldön sikeres minták helyi adaptálása segíthetnek abban, hogy a Balaton is a mai turisztikai kívánalmaknak megfelelő, izgalmas hely lehessen. A keszthelyi riksás példából is látszik, jelentkezők, önkéntes településjavítók már vannak. Az ő vágyaikat, munkájukat kellene segíteni, és akkor a Balaton tényleg egy sokkal jobb hely lesz.