Elkészült a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 című előterjesztés. A tervezet egyelőre nem a kormány hivatalos álláspontját fogalmazza meg az egyes turisztikai elképzelésekkel, feladatokkal kapcsolatban, mivel a képviselők még nem vitatták meg azt. A tervezetet véglegesítéséig még van lehetőség a szakmai javaslatok észrevételek megtételére is, azokat szeptember 27-ig várják a strategia@mtu.gov.hu e-mail címen.
Az előterjesztést átlapozva a Balaton térségének jövőbeni márkapozíciójaként az alábbi leírást találtuk.
A fejlesztések megvalósításával a Balaton egész éven át változatos programokat, az egyes évszakokhoz igazodó turisztikai kínálatot ígérő desztinációvá válik. A Balaton brand a belföldi és nemzetközi piacon is magasan pozicionált, prémium márkává válik, és önálló termékként is életképes. A térség képessé válik a világ utazási trendjeihez alkalmazkodva (többszöri, rövidebb időtartamra való utazási kedv) tavasszal, ősszel és télen is minőségi kínálatot nyújtani, ezzel is enyhítve a szezonalitást. A vendégforgalom térbeli és időbeni koncentrációja csökken, köszönhetően a 4 évszakos családi wellness-hoteleknek, az infrastruktúra- (úthálózat, vasút, kerékpárutak, e-kikötők) és attrakciófejlesztésnek, a nem part menti vonzerők fejlesztésének, illetve a belföldi utazóközönséget megszólító marketingüzeneteknek.A kulturális attrakciófejlesztéssel, egyedi hálózatos élményelemek megvalósításával (pl.: Festetics termék, világörökségi helyszínek fejlesztése, új látogatóközpontok Badacsonynál illetve a Kis-Balatonnál), bor-és gasztronómiai központtal, azok közös értékesítésével, a szervezett látogatófolyam megvalósításával, új célcsoport, kulturális motivációjú, magas fajlagos költéssel rendelkező vendégkör figyelmét tudjuk felkelteni. A diverzifikálódó turisztikai kínálat és a minőségi szolgáltatások új turisztikai termékcsomagok és ezáltal új szezonok kialakítását teszik lehetővé.
A helyi rendezvényeken túlmutató nagy rendezvények, fesztiválok és az újragondolt balatoni gasztronómia és borkultúra önálló utazási motivációt jelentenek, emellett mind az aktív turizmus, mind pedig az egészségturizmus területén jelentős kínálattal rendelkezik majd a térség. A GINOP 1.3.4-es pályázati konstrukcióban megvalósuló projekt keretében vizsgálni szükséges majd azt, hogy a Balaton desztináción belül lehet-e, és ha igen, mely területek számára önálló al-profilokat meghatározni (pl. kulturális és gasztronómiai profilú terület, egészségturisztikai profilú terület, családi nyaraláshoz, strandoláshoz kapcsolódó élménykínálattal és élményígérettel rendelkező terület.)
A jövőben a Balaton fő turisztikai terméke továbbra is a vízparti, családi üdülés, azonban az új termékcsomagok kiajánlása új célcsoportok megszólítását teszi lehetővé, magasabb jövedelemmel és magas fajlagos költéssel rendelkező vendégek elérése és motiválása érdekében. A „Balaton egész éven át” elérhető, tartalmas kikapcsolódást kínáló desztinációvá válik.
A teljes dokumentum a kormany.hu oldalon érhető el a Dokumentumok menüpont alatt a Jogszabályterveztek között, 2017.szeptember 13-i dátummal.