A balatonfenyvesi kikötő olyan léptékű fejlesztés, amely „beírja magát a Balaton történetébe” – mondta Halász János csütörtökön, a Fenyves Yacht Klub és a hozzá tartozó hajókikötő csütörtöki szakmai átadóján.
A Balatoni Fejlesztési Tanács tagja Széchenyi Istvánt idézte, aki megteremtette a balatoni gőzhajózás feltételeit, és nem csak hajókat, de tíz kikötőt is építtetett a tónál. A politikus arra is utalt beszédében, hogy nem kevés vita kísérte a kikötő építését, amitől nem kell félni, meg amúgy is egy ilyen fejlesztés mindig lehetőségekkel jár.
Az épülő fenyvesi kikötő februárban így nézett ki:
Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere elmondta, az éppen 25 éve független, 120 éve létrejött településen 1997 óta tervezik kikötő építését, ezért is furcsállotta, hogy amikor végre elkezdődött az építkezés, „miért jöttek az ellenszelek”. Úgy fogalmazott, ehhez a vitorláskikötőhöz hasonló fejlesztés évtizedek óta nem történt a Balatonnál, és ez a település életét is megváltoztathatja a minőségi turizmus megjelenésének köszönhetően.
A létesítmény számokban
– négyhektáros területen fekszik
– 300-350 férőhelyes a hajókikötő
– az építkezés során csaknem 80 ezer köbméter homokot emeltek ki
– a homok helyére 35 ezer köbméter sziklát használtak fel töltésként
– a beruházás 2,5 milliárd forintba került
– ebből mintegy 800 millió forint volt az uniós támogatás
– a kikötő mellett egy 18 szobás, háromcsillagos szálloda is épült
– plusz 1 kerékpáros központ, 2 játszótér és 1 külső vendéglátóegység
– a Fenyves Yacht Club 30 új munkahelyet teremtett
Deák Gábor, a beruházó Előny Kft. és egyben a kikötő többségi tulajdonosa elmondta, nem zárja ki, de nem is tartja valószínűnek, hogy az onnan öt kilométerre lévő Balatonmáriafürdőnél tapasztalható iszaposodás a fenyvesi kikötő miatt következett be. (A Balatonmáriafürdő „iszapbirkózásáról” itt írtunk bővebben.) A Balatonban lévő iszap ugyanis folyamatosan vándorol, ez természetes jelenség, aminek hatását valószínűleg csak kotrással lehet csökkenteni – tette hozzá.
A további fejlesztési terveket illetően Molnár Attila, a kikötő elektromobilitási programjának szakmai vezetője elmondta: a vízi közlekedésben szeretnének a közbringákhoz hasonló programot megvalósítani. Engedély nélkül vezethető, elektromos motorral hajtott hajókat kívánnak forgalomba állítani, és ehhez társulva működne a már most kialakított kerékpáros központ is.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke zárásként arról beszélt: a szövetség feladatának tekinti, hogy „kivigyék” a vitorlázókat a partra, a turistákat pedig „behozzák” a vízre.