Nagyon jól ment tavaly a turizmusnak, a Balatonnál idén nyáron is sokszor ki kellett tenni a „megtelt” táblát. Ennek ellenére az iparágban tevékenykedő cégek többsége kihívásokkal küzd. Komoly konkurenciát jelent az Airbnb és egyre nehezebben lehet alkalmazottat találni és megtartani. A cégek 10 százaléka le is húzhatja a rolót- írja a Piac és Profit.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének adatai szerint a hazai turizmus GDP-hez való hozzájárulása 9 százalék, a turizmusban foglalkoztatottak száma 318 ezer fő. Több mint 27 ezer társas vállalkozás tevékenykedik az iparágban, bár számuk az országos tendenciához hasonlóan az elmúlt időszakban csökkent. A szövetség legutóbbi elemzéséből kiderül, hogy a magyar szállodaipar számára a forgalom növekedése szempontjából 2014 nagyon jó év volt, és az idei várhatóan szintén sikeres lesz. Egyre nagyobb konkurenciát jelent azonban a szálláshely-szolgáltatóknak az Airbnb.
A lapnak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elnöke elmondta, hogy véleménye szerint ezek a szolgáltatók a vendégek 5-10 százalékát csábítják el a szállodáktól. A magánszállások egyre népszerűbbek mindenütt a világon, gondot jelent azonban, hogy nem világos, milyen szabályok, rendeletek vonatkoznak erre a területre, illetve számos kérdés merül fel az adózással kapcsolatban is.
A másik nagy gond a szakember hiány. Korábban már mi is írtunk róla, hogy a Balatonnál is sokan kerestek a szezon elején szakácsot, felszolgálót, illetve más munkakörre is jellemző, hogy szinte lasszóval kell fogni az embereket. A hazai munkáltatók nehezen tudják felvenni a versenyt a határon túli, vendéglátással foglalkozó munkáltatókkal a béreket, juttatásokat illetően. Így aztán, ami korábban inkább csak a nyár végén volt jellemző, mára már állandóvá vált: a jól képzett munkaerő elvándorol, a sógoroknál, vagy távolabb keres a megélhetéshez kedvezőbb feltételeket nyújtó álláslehetőséget.