Reggel 9-kor vágott neki a közel 200 kilométeres távnak a 47. Kékszalag Árkád Nagydíj 540 fős mezőnye Füreden. A szél mintha otthon maradt volna, csúcsdöntés biztos nem lesz.
Csütörtökön reggel kilenc órakor rajtolt el a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj 540 hajóból álló mezőnye, hogy a rendelkezésre álló 48 óra alatt teljesítse Európa leghosszabb tókerülő versenytávját. A hajók egy ágyúlövés jelére indultak el a Balatonfüred előtti vízen kitűzött, mintegy hét kilométer hosszú rajtvonalról.
Az első pályajellel Kenesénél találkoztak, onnan Siófokra, majd a Tihanyi-szoroson keresztül Keszthelyre vitorláznak. A Balaton túlsó végéből visszafordulva aztán bármelyik oldalt választhatják a hajósok, „padlógázzal” jönnek majd vissza Füredre, a hajóállomáshoz. Az első befutó hajókat késő délután, kora estére várják „haza”. A verseny teljes távja légvonalban 155 kilométer. A magyarok mellett lengyel, német, svájci és szlovák hajókat is találunk a mezőnyben. Az 540 hajó között 14 többtestű vitorlás is ott van.
Az idei futamon kevesebb nemzetközi hajó vesz részt, inkább a könnyebb katamaránok érkeztek Balatonfüredre. Az 540-es összlétszám mégis jónak számít, hiszen Európa többi taván, például a Genfi-tavon, a Garda-tavon vagy a Bodensee-n 500-nál is kevesebben álltak mostanában rajthoz, tudtuk meg Borbély Ferenctől, a Kékszalag szárazföldi szpíkerétől, vitorlás szakújságírótól.
„A nemzetközi versenyek nagyon elmentek a profizmus irányába, és többször is meggondolják a hazai vitorlázók, hogy részt vegyenek-e azokon a versenyeken, ahol szinte nincs is esélyük akár egy összetett elsőségre se” – teszi hozzá. Borbély Ferenc szerint a Kékszalag pedig pont azért népszerűbb, mert itt az a cél, hogy teljesítsék a távot, az amatőrök a profik között, ami külföldön nehezen elképzelhető. És pont ez adja a rangját (és a báját) ennek a versenynek már hosszú évtizedek óta.
A rajt előtti, utáni pillanatokban folyamatosan tájékoztatták a kvázi szélcsendben „kóválygó” hajókat a partról figyelő közönséget. Ekkor elhangzott az is, hogy az olyan katamaránok, mint pl. a Fifty-fifty, úgy vannak kialakítva, hogy akár 2-3-szorosára is fel tudják gyorsítani a szél sebességét. Így előfordulhat, hogy egy 20 csomós szelet 60 csomóra gyorsítanak fel, ami 110 km/h-s sebességnek felel meg. Természetesen ilyen sebességre nem engedik felgyorsulni a hajókat, mert ezeket irányítani is kell, ami talán a legnehezebb feladat. „A már említett Fifty-fifty legénysége is 3 év alatt szokott össze a hajóval” – mondta még a Kékszalag parti moderátora.
Az abszolút kategória győzelmére több hajónak is komoly esélye van a szervezők szerint. A Józsa Márton vezette 50 láb hosszú Fifty-fifty nevű high-tech katamarán idén is nyerhet, más, a helyszínen megkérdezett szakértő szerint pedig Litkey Farkas fog nyerni. Délután, kora este kiderül.