A balatoni hajózás hőskorát idéző Kisfaludy gőzöst tegnap délelőtt indították ismét útjára Balatonfüreden. A lapátkerekes jármű állomáshelye a füredi kikötő lesz, onnan viszi utasait a sétautakra.
A gróf Széchenyi István által 1846-ban vízre bocsátott első lapátkerekes gőzös mása séta-, rendezvény- és múzeumhajóként működik majd. A nosztalgikus hangulatú gőzössel egy-két órás hajókázásokra lehet menni. A 26 méter hosszú, kilenc méter széles Kisfaludy ezentúl minden nap a füredi mólónál állomásozik majd, különlegessége, hogy szalontermében egy 50 négyzetméteres múzeumi helyiséget is berendeztek, amely panoptikumi figurákkal, az eredeti állapotot idéző könyvtárral betekintést ad a 19. századi hajózás hangulatába – írja a balatonfured.hu.
A kilencven fő szállítására alkalmas, közel hetven tonnás hajó két év alatt készült el. A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. Európai Uniós támogatással mintegy százhúsz millió forintból építette fel a Balaton első személyszállító hajójának, a Kisfaludy gőzösnek a korhű mását. Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul, mivel az eredeti tervek a második világháború alatt megsemmisültek. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a vendégek igényeihez igazodva ezzel kiegészítették a hajót, amely árbocokat és vitorlázatot is kapott, igaz a gyakorlatban ezeket nem használják. Egy elektromos és egy dízel motor hajtja a hajót.
A hajó kicsinyített mása a Szarvasi Arborétum Mini Magyarország Makett Parkjában is látható.
A Balatonon a gőzhajózás Széchenyi István és Kossuth Lajos kezdeményezésére indult meg. Sokáig az első és egyetlen balatoni gőzhajó a Kisfaludy volt, melynek hajótestét az Óbudai Hajógyárban építették, és angol Penn-gyártmányú gőzgépe lapátkereket hajtott. A hajó 300 férőhelyes utasszállító volt, I. osztályán ebédlő és könyvtár is volt. (Forrás: Wikipédia)