Manapság nem sok Zaporozsec rohangál hazánk útjain. Sőt, az a kevés sem rohangál, örül, ha menni tud.
Ezzel a gyönyörű darabbal Keszthelyen sikerült összefutnunk még november végén.
Mit kell tudni a Zaporozsecről?
A Zaporozsec (oroszul: Запорожец, ukránul: Запорожець) az ukrajnai Zaporizzsjai Autógyár (ZAZ) személygépkocsi-márkája. A különféle kialakítású Zaporozsec gépkocsikat a ZAZ 1958-tól 1994-ig gyártotta. A Zaporozsec nevet a Moszkvics analógiájára kapta, jelentése zaporozsjei lakos. A Belgiumba exportált változatának Jalta, az Ausztriába szállított változatnak Eliette volt a neve.
Tervezői a járművet népautónak szánták és bizonyos értelemben azzá is vált. A legolcsóbb szovjet autó volt, amelyhez a szovjet átlagember a legkönnyebben hozzájuthatott. Egyszerű és robusztus felépítése miatt a rossz minőségű szovjet utakon is nagy biztonsággal közlekedhetett. Népszerűségét növelte, hogy egyes társadalmi csoportok (például veteránok, rokkantak) számára az állam támogatta a vásárlását.
Mindegyik Zaporozsec modell hátsókerék meghajtású, farmotoros kialakítású volt, léghűtéses motorral felszerelve.
A ZAZ-nál a Zaporozseceket az 1987-től gyártott Tavrija váltotta fel, amely teljesen eltérő, lényegesen korszerűbb konstrukció volt.
A Zaporozsec a szovjet autósok vicceiben hasonló helyet foglalt el, mint a Trabant a közép-európaiakéban.
(forrás: Wikipédia)