Erős volt az idei Utazási Kiállítás mezőnye, főleg a hazai helyek domborítottak. Látszik a szakmai fejlődés, de még mindig akadnak gyermeteg hibák. Az onlinebalaton.hu szubjektív értékelése a látottakról, főszerepben természetesen a Balatonnal.
Legutóbb 5 éve jártam az Utazás Kiállításon. Az ideit látva hatalmas volt a változás. Igaz, 2007 óta erősebb lett az euró (vagy gyengébb a forint), kevesebbet utaztunk külföldre, de 2007 óta izmosabb lett a hazai mezőny is. Vagy mi lettünk igényesebbek, vagy egyre több jó szakembert alkalmaznak itthon, de sok település arculata és kínálata is rengeteg változott, előnyükre. Bár egyes városokban a fapad továbbra is szériatartozék, kezdünk felnőni önmagunkhoz is.
Az onlinebalaton.hu szerkesztőjeként mi más érdekelt volna jobban, mint a magyar tenger: a felhozatala, a megjelenése, a programkínálata. Ahogyan a tóparton, úgy a kiállítótéren is egymás mellett és körben sorakoztak fel a települések annyi különbséggel, hogy a déli partról itt nem láttuk az északit és az északiról sem a délit. A képzeletbeli meder nyugati csücskéből indulva Keszthely, Gyenesdiás, Vonyarcvashegy és Balatongyörök egységes arculattal, közösen jelent meg. Helyénvaló is ez a több éve elindult kezdeményezés, hiszen Gyenesdiás promózhatja a Festetics-kastélyt, Keszthely a györöki szépkilátót, Vonyarcvashegy a hévízi tavat, egy térségben együtt egymást erősíthetik. A Nyugat-Balatoni Turisztikai Iroda épp az utazási kiállításra időzítve jelentette be pár napja a West-Balaton Kártya legújabb szolgáltatásait. Bár a pénteki látogatásomkor kevés embert láttam, akit lázba hozott volna a megújult plasztikkártya és a nyugat-balatoni szeglet, tudjuk be ezt a korai időpontnak.
Gyenesdiás hallatán lassan mindenkinek négy szó jut eszébe, ha mégsem, a közös brosúrából kiderül, ők a Nyugat-Balaton családbarát üdülőfaluja. De a megálmodott valóságról sem Balatongyörököt mondanánk először, az ottani szépkilátóból kétségkívül páratlan a panoráma. A magát Balaton fővárosának nevező Keszthely talán a belvárosi rehabilitáció okozta sebek miatt, de szerényen hirdette szépségeit a közös standon. Amit esetükben hiányoltam, az a Georgikon Kar sárgulási ünnepsége, amely valódi turisztikai attrakció lehetne. Európa legelső agráregyetemének végzősei évről évre végigfogatoznak a városon, látványos ballagásuk igazán beleférhetett volna a Magyar Turizmus Zrt. idei balatoni rendezvénynaptárába (is) a Keszthelyi Kilométerek, a Kukorica Jancsi Fesztivál és a Zalai Borcégér mellé.
A legjobb turisztikai kiadványt „Badacsonyban” sikerült beszereznem. Jó tapintású, igényes szerkesztésű, a hasznos információkat ízlésesen tálaló füzet volt az övék. Turizmusos közhelyeket és béna szlogeneket keresve sem találtam benne, ellenben kirándulási tippekből és helytörténeti legendákból annál többet. A Badacsony Régió logójára pedig emelem poharam, mondjuk egy jó kis Badacsonyi kéknyelűvel.
Az északi parton tovább haladva a Balaton legjobb oldalaként hirdeti magát Tihany, Füred, Csopak, Lovas, Alsóörs, Felsőörs és Almádi. A Balaton Best region programjai elsősorban a hasunkra hatnak, legyen szó gasztronómiai és kulturális ínyencségekről. Pár kilométerrel odébb az „egész évben Zamárdi” cseppet merész szlogen, szó szerint csak a helybeliekre lehet igaz, vendégcsalogató brosúrájukból szinte az év bármely napjára választhatunk programot. Augusztusban mehetünk éjjeli ciripelésre, szeptemberben vízi hálaadásra, de városfejlesztési lakossági fórumra is, novemberben pedig fát ültethetünk. A mindig izgalmasnak és titokzatosnak tűnő Balatonfüred ezúttal azzal hívta fel a figyelmet, hogy a nem kicsi standjukon a Fradi volt kapusa, Hajdu Attila főzte a kávét (az egykori válogatott hálóőr kávézókat üzemeltet Budapesten – a szerk.).
Újdonságnak tűnt, hogy Kenese és Akarattya a Balaton keleti kapujaként jelent meg a kiállításon. Ezt támasztja alá a még nagyon kezdetleges honlapjuk is, ahol például a saját közösségi oldaluk helyett a Balaton-felvidéki Nemzeti Park legújabb látványosságának, a Pannon Csillagdáét reklámozzák. Ha éjjel álmomból felkeltenének, legjobb indulattal sem tudnék egy okot mondani, hogy miért éppen Balatonkenese. Hiszen ott is nagyjából minden megvan, ami egy átlag Balaton-parti településen: szobrok, templom, könyvtár, vasút és Balaton-part. De amiért mégis elmennék Kenesére, hogy itt akár vitorlást is bérelhetek, és ha véletlenül nem tudnám vezetni, személyzetet is kaphatok magam mellé. Mindenesetre a minap erősödtek fel újra az önállósodás akarattyai hangjai, azaz a kistesó saját útra térne. Igaz, a keleti bejárat attól még maradna, legfeljebb nem egy, hanem kétszárnyú lesz az a kapu.
Balatonföldváron tudnak valamit, amit Barack Obama is. Legalábbis a térség logója erősen hajaz az amerikai elnök emblémájára.
Ugyanakkor a földvári régió turisztikai kiadványa annak ellenére nem lett erős, hogy – igaz, csak az arculatát -, amelyik a már fentebb dicsért badacsonyit. A „gyöngyszemek az értékek kincsestárából”, a „szikrázó napfény a hűsítő habokban”, valamint a „mozgalmas fesztiválok, hangulatos nyáresték” nem túl eredeti üzenetek, hogy csak ezek miatt Balatonföldváron kössünk ki. Pedig a kiadványt átlapozva lenne miért odamenni.
Minden tiszteletem a fonyódiaké és Cholnoky Jenőé, de a helyi turisztikai egyesületnek sikerült nem egy, hanem két gyenge minőségű kiadványt is összehoznia. A ’90-es évek szín- és grafikai világát lelkesen használó füzetek egyetlen előnye a rengeteg információ- és képözön. Mert a félreértett vagy félregépelt Cholnoky idézetre, az egymás után többször is megismétlődő oldalakra, képekre kevesebb a mentség, mint a rossz ízlésre. Hiába van számos épített és természeti értéke, csodálatos látnivalója Fonyódnak és térségének, ha ezeket nem tudják eladni. Pedig a jó példák, ahogy látszik, szinte ott vannak mellettük, vagy épp velük szemben. (Most nézem, a honlapjukat is az a cég készítette, amelyik Földvár arculatát és Badacsony kiadványát. Tehát valóban csak az ízlés, illetve annak szűkössége játszik.) Egyébként Fonyód egyik ikonja, városmarketing eleme lehetne a Kripta-villa.
A hozzá kapcsolódó legenda miatt akár a szerelmesek zarándokhelyévé is válhatna a település sok, erre épülő szolgáltatással. De hogy mennyire nem az, mutatja, hogy tavaly főszezonban, augusztus elején kétszer is zárva találtuk. Másodszor vagy egy órát vártunk a házinénire, de végül feladtuk az örök szerelem lehetőségének reményét. Így nehéz a várost eladni.
Na, de vissza a kiállításra. Körülbelül ennyi impulzus volt, ami először megragadt bennem a feltűnésmentes balatoni standok között bóklászva. A folytatásban néhány érdekesebb mementó a 2012-es Utazási Kiállításról.
Idén jóval kevesebb volt a külföldi kiállító, mint a korábbi években. A jelenlévők közül főleg a szomszédból hajtottak ránk, leginkább Erdély, Románia és Szlovénia, amelyek hatalmas és látványos standokkal érkeztek. A „hátőkmegmitkeresnekitt” díjak egyik esélyese a BRFK volt, pultjuknál következmények nélkül fújhattunk szondába. A díj másik várományosa a Nemzeti Adó- és Vámhivatal volt. „Önöknél hova lehet utazni?” – érdeklődtem félig komolyan, mire zavart, de kedves mosoly érkezett válaszként. Hogy nem voltak ott hiába, álljon itt egy információ: „Az Európai Unión kívülről Magyarországra érkező utasok legfeljebb 4 liter szőlőbort és 16 liter sört hozhatnak be vám- és adómentesen.” További okosságok a honlapjukon.
Bár magyar nevet még nem találtak a kétkerekű hegyi szörnynek, annál nagyobb kalandot ígér a terepsegway.
E high tech terepközlekedési eszközzel itthon egyelőre csak a Mátrában lehet döngetni, de aki hagyományos kétkerekű élményekre vágyna, annak is hódolhat a Mátraalján, és nem csak a falu szélén.
Néhány hete nagy (de inkább negatív) visszhangja volt a zalakarosi MenDan Hotel medencébe pénzt dobálós videójának. A szálloda legújabb marketingfogásaként a heti marketingre szánt pénzkeretet szórják bizonyos időközönként a medencékbe. A legutóbbi akció immár a marketing vezető nélkül zajlott. Nem tudni, ezért-e vagy sem, de mindössze egy jellegtelen egyszemélyes stand mögött szorongtak a MenDan-osok a Lastminuteszalloda.hu kiállítóhelyeinek egyikén. Eközben pár méterrel odébb Zalakaros és többi szállodája egy önálló standon, de közösen népszerűsítette a kis-balatoni fürdővárost. És ha már a Balatonnál is lovagoltunk pár turisztikai arculaton, Sopronét se hagyjuk annyiban. A hűség városának turisztikai szervezete nem vitte túlzásba a szlogen- és logóválasztást. Az örökbecsű magyar bor mindenkor-ra és a tavalyi Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás logójára szörnyen hasonlít a soproni végeredmény.
Azért Sopronban még a legrosszabb napján is sokkal több van, mintsem ennyit érdemeljen. Fantáziátlanság mindenkor.
Az idei Utazás Kiállítást és kísérőrendezvényeit egyébként csaknem ötvenezren tekintették meg a helyszíneken. Az esemény díszvendége ezúttal Lengyelország és Debrecen volt, kulturális díszvendégként pedig a 110 éves halasi csipke szerepelt.
A londoni olimpia jegyében külön pavilont kapott a magyar olimpiai múlt és jövő. A kiállítóknak megrendezett „legjobb attrakció” verseny győztese 2012-ben a Lastminuteszalloda.hu lett, amely az elmúlt időszak zenei felfedezettjeit hozta el a látogatóknak. A második helyen Paks végzett tematikus napi programjaival, míg a harmadik helyen Békéscsaba zárt a kolbászkülönlegességeivel – tudatták a szervezők. A 2013-as Utazás Kiállítás február 28. és március 3. között lesz a Hungexpón, akkor újra meg lehet próbálni. Addig meg hajrá, utazás, és irány a Balaton!
(Megjegyzés: A cikk 2012-ben készült. Azóta a belinkelt tartalmak, honlapok megváltozhattak, nem feltétlen a 2012-es állapotokat tükrözik.)